Translate

zaterdag 26 juli 2014

Welk tuintype ben jij?


Lig je uren in je tuin te relaxen of zit je liever met je vingers in de aarde? Er zijn verschillende tuintypes die op hun eigen manier genieten van de tuin. Maar welk type ben jij?

Voor Margriet week 31, die nu in de winkel ligt, maakte ik een artikel over tuintypen. Hiervoor fotografeerde ik samen met fotograaf Louis Lemaire 3 vrouwen in hun tuin. Zij gaven me inspiratie voor een kleine test.



Je tuin is...
      a.    Een tuin met veel gras en tegels.

b.    Strak en geordend met mooie materialen en planten

c.    Rommelig geordend en vooral met veel groen

 

Gemiddeld besteed ik …. aan onderhoud in de tuin.

a.     1 uur per week

b.     Een uur of 2 per dag en wat meer in het weekend

c.     In de zomer wel 5 tot 8 uur per dag.

 
De planten in mijn tuin zijn...

a.    Wat ik tegenkom in het tuincentrum neem ik mee

b.    Afgestemd op het ontwerp met zorg uitgekozen

c.    Afgestemd op mijn gevoel en recht uit mijn hart.

 

 In de tuin wil ik vooral…

a.     genieten van rust en samen zijn

b.     laten zien wie ik ben

c.     met mijn vingers in de aarde wroeten

 

Aan mijn tuin besteed ik per jaar…

a.    Zo min mogelijk

b.    Redelijk veel geld aan onderhoud en vernieuwing als dat nodig is.

c.    Vooral veel tijd, zaaien en scheuren zorgt voor nieuwe planten.

 

De meubelen in mijn tuin zijn...

a.    Lekker om te relaxen en niet te duur

b.    Van hoge kwaliteit en mooi en daardoor wel duur

c.    Niet zo belangrijk, maar vooral passend in de natuur

 

 Als ik in mijn tuin ben voel ik mij

a.    Ontspannen

b.    Tevreden

c.    Gelukkig

 
Mijn tuin laat zien

a.    Hoe gezellig we het samen hebben

b.    Wie ik ben en is een aanvulling op mijn stijl in huis.

c.    Mijn liefde voor de natuur en kleur

 
Mijn droomtuin is...

a.    Een tuin met verschillende hoekjes om in de genieten

b.    De tuin die ik nu heb maar dat veel groter

c.    Een tuin met een grotere moestuin en kruidentuin.

 

 
Heb je vooral a. antwoorden dan ben je een makkelijke tuinier; je geniet van je rust en ontspanning in de tuin met het hele gezin. (geel tuintype)




 

Je  tuin is vooral praktisch. Lekker ontspannen in de tuin op een plek die deel is geworden van je huis, leuk ingericht met lekkere stoelen een leuke lantaren en een kussens. Je tuin gaat met de trends mee door kleine dingen aan te passen of te schilderen. Groen is welkom maar wel makkelijk groen, mooi gras en vaste planten. Zomerbloeiers zoals een paar mooie geraniums (Pelargonium), Lantana, Verbena, Solanum Spaanse Margrieten of Petunia koop je ieder jaar opnieuw in een kleur die jij dan mooi vindt.

 

 
 
 
Heb je vooral b antwoorden dan heb je verstand van zaken: (blauwe tuintype)
 

Je tuin is een geordende strakke tuin met een exclusieve uitstraling bij voorkeur ontworpen met hulp van een architect en waar veel gekeken is naar tuinbladen en tuinboeken. Er zijn mooie en duurzame materialen gebruikt die ook passen bij de inrichting van je huis. De tuin is daardoor tijdloos en een plek van rust en gezelligheid. In de tuin heb je meerdere terrassen, een waterpartij en mooie borders met bloemen en planten die mooi zijn afgestemd op het ontwerp en je smaak en de gebruikte materialen. Alles is een geheel.  Als het zomer is, is er ook nog best wel een uurtje werk per dag en in de weekenden om alles zo te houden. 

 

Heb je vooral c antwoorden dan ben je een trotse tuinier (groene tuintype)
 

Het liefst zit je met je  vingers in de aarde en geniet je van zon en regen in je eigen tuin. Je bent trots op je tuin en behandeld de natuur met respect. Je hebt dan ook de kennis in huis en tuinieren mag tijd kosten. Daar hoort ook een moestuin bij met groente en fruit. Je tuin is het visitekaartje van je groene vingers en aparte en speciale dingen/planten zijn het verzamelen waard. Je deelt dit met vriendinnen die ook houden van de tuin met planten. De sfeer in je tuin is klassiek en romantisch maar is wel netjes met een vleugje een nonchalante uitstraling, een mooie roos is een must. Je bent spontaan en zo ziet je tuin er ook uit.

 
Fotografie fotolemaire.nl  informatie met dank aan Tuinbranche Nederland. @TuinbrancheNL www.tuinbranche.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten