Translate

maandag 13 juni 2011

Nu in de tuin


Zeeuwsknoopje-Astrantia
 major 'Ruby Star' 

Ridderspoor "Delphinium
 belladonna
' Casa Blanca' 
We hebben heel erg mooi weer gehad al dit jaar en alles is zeker twee weken voor met bloeien. In mijn tuin groeit en bloeit er op het moment heel veel en alles is even mooi.
Een kleine greep uit de planten die nu bloeien post ik vandaag de rest morgen. (het blogspot nog steeds niet onder de knie!!)











Het zeeuwsknoopje; Astrantia is een heel makkelijke vaste plant ideaal voor in een border in de zon of half schaduw. Het zeeuwsknoopje behoort tot de familie van de schermbloemigen. Vorig jaar kocht ik er drie en nu al zijn ze uitgegroeid tot een mooie bos. Er zijn mooie donker rode varianten zoals deze Astrantia 'Ruby Star' maar ook mooie witte zoals de Astrantia 'Princes Sturdza'. Verwelkte bloemen knip ik tot de grond terug zodat de plant bloemen blijft geven. 
Ik vind het altijd erg leuk om stekken en zaaigoed aan vrienden te geven en dit zeeuwsknoopje is erg geliefd. je kunt ze goed scheuren of zaaien; scheuren is het eenvoudigst. Scheur ze in het voorjaar in kleine stukken en plant ze bijvoorbeeld in de kas op.


Ridderspoor; Delphinium belladona is een erg eigenwijze plant. Die kiest zelf waar hij groeit en soms als je hem ergens plant komt hij niet daar maar ergens anders boven. In mijn tuin doet de Delphinium het erg goed.
Deze vaste kruidachtige plant houd van zon en een vochtige grond. Deze bloeit van juni t/m augustus en geeft mooie hoogte aan mijn tuin. Als je de uitgebloeide bloemen blijft weghalen blijft de plant bloeien. Ik steun ze met stokken anders vallen ze snel om na een regenbui. Ik heb deze nog niet gesceurd maar dat is wel verstandig zo om de twee jaar.
Leuk om de plant dan ook weer op een andere plaats in de tuin terug te laten komen.

 
Struikroos

Deze kleine roze struikroos kocht ik ooit al klein plantje. Hij staat al jaren in een grote tub trug (Wiltfang) en ik snoei hem ieder jaar dramatisch laag terug. Het is eigenlijk mijn proef roos; daardoor durf ik nu de rozen te snoeien; deze komt ieder jaar met nog meer bloemen terug. 
Ik ben inmiddels heel erg gehecht geraakt aan deze roos.

 
Rosa "Schneewittchen"

Dit is een grootbloemige trosroos waarvan ik hoop dat hij binnen een paar jaar de bakstenen muur in onze tuin bedekt. In juni 2000 was dit de plant van de maand en het is zeker een hele mooie roos die heerlijk geurt. Plant de roos het liefst in november of in het voorjaar in de volle grond, dan kunnen ze goed wortelen. Mijn ervaring met deze roos dat je goed moet controleren op luis, maar behalve mest en een goede snoeibeurt is hij vrij makkelijk. Ik snoei trouwens de lange uitschieters van de roos in het najaar wat terug en in februari maart fors op de nieuwe uitlopers van de zomer. Telkens drie ogen van de oude uitloper af.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten