Translate

dinsdag 5 augustus 2014

Thee uit eigen tuin.


fotografie eric van lokven
styling judith baehner voor Margriet

























Het is zo lekker; door je tuin lopen en kruiden en bloemen knippen om een heerlijk kopje thee van te zetten. Of om te drogen en cadeau te geven in mooi zakjes die je maakt van restjes papier of stof. Voor weekblad Margriet schreef ik vorig jaar een stukje over thee uit eigen tuin; speciaal voor Anita hierbij het recept voor Goudsbloemthee met munt.

Goudsbloemthee met munt. (Calendula officinalis met Mentha piperita) Heerlijke voor je buik, ook bij menstruatie, beetje kruidig.

Bloemen geven een heel bijzondere smaak aan thee en het ziet er prachtig uit. 
Van de bloemen of alleen de blaadjes van de bloem maak je heerlijke zachte thee. Kook het water en gebruik een andere theepot of glas dan die u voor gewone thee gebruikt omdat het looizuur dat is achtergebleven de werking van de goudsbloem kan verminderen. Doe 2 goudsbloemen in een zeefje in een glas met wat munt. Giet er kokend water op en laat het afgedekt trekken. Haal dan de zeef eruit. De thee is ook goed koud te drinken, maar bewaar het niet te lang.

Met een paar mooie stukjes geschept papier, die je op een envelopje plakt maak je kleine theezakjes om weg te geven of om zo te serveren. 

2 opmerkingen:

  1. Wat een eer! Speciaal voor mij?
    Gelukkig heb ik nog een paar goudsbloemen èn ik heb munt, ik ga je recept proberen. En het maken van de theezakjes waarschijnlijk ook :-)
    Wat een prachtige foto's trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen